Ovaj članak je lista savjeta i ideja kako započeti stvarati on-line prisutnost za mali obrt ili malu firmu koje proizvode nešto. Ne radi se o uslužnim djelatnostima, nego proizvodnima – možda rade poljoprivrednu proizvodnju, možda rukotvorine ili suvenire, što god se može opisati kao fizički proizvod.
Naravno, tema je kompleksna i ovo može poslužiti samo kao početak stvaranja vlastitih ideja i strategija za on-line prisutnost.
#1: Postavljanje ciljeva
Svima je cilj nešto prodati, no prodaja je najčešće tek zadnji korak dugačkog procesa, i ako počinjete od nule, trebate prvo izgraditi cijeli taj proces. On se obično naziva “prodajni lijevak” (sales funnel), i postoji jako puno članaka i edukacija na tu temu.
Ukratko, prvo ljudi trebaju saznati za vas, onda ih treba podgrijavati, i tek onda će nešto kupiti.
Sam čin kupnje je danas vrlo jednostavno – postoji puno firmi koje proizvode web shopove.
Zbog toga, ovaj članak se više orjentira na ono prije prodaje, što se najčešće kolokvijalno naziva marketingom (iako bi unutar toga trebalo još razlikovati branding i pozicioniranje).
Specifično, ovo je lista ideja i savjeta kako stvoriti i plasirati video i foto materijale za YouTube i druge društvene mreže, i to lista linkova na materijele koje je dobro pogledati i pročitati prije nego što se krene.
#2 Oprema
Ovo i sljedeće poglavlje su tu samo provizorno, jer se gotovo sigurno ne želite baviti fotografijom, snimanjem videa, i obradom fotografija i videa. Ako je ikako moguće, prepustite to profesionalcima. Vaš posao je da radite to što radite i dajete kreativne upute i ideje snimateljima. Probajte naći partnera, ili skupiti novaca da platite fotografe i videografe, ili nađite nekog kome je to hobby i tko će se za početak možda vježbati na vama. Razlog za taj savjet je što je vremena malo, i što se više budete bavili stvarima koje nisu vaš posao, manje će vremena ostati za njega.
Ako idete u nabavu foto i video opreme, evo nekoliko smjernica za početak:
- Sony ZV-1 kamera, jedna od najboljih kamera za vlogging i YouTube u 2020, oko 6000 kn s PDV-om.
- Ako se snima video, gotovo sigurno ćete trebati i mikrofon, ali vrsta mikrofona jako ovisi o tome što i kako ćete slikati. Za snimanje ljudi, sugovornika, demonstratora, kuhara i sl., trebati ćete bubice. Ako ljudi sjede ili se ne kreću puno, možete početi s jeftinim bubicama i splitterima. Ako se ljudi kreću, potreban vam je bežični sustav kao ovaj. U svakom slučaju, kabl od mikrofona do kamere mora biti veličine 3.5 mm i imati jedan prsten (vrsta kabla TRS). Razlog zašto vam trebaju bubice je da izbjegnete refleksije zvuka od zidova i šumove. Cijena do oko 500 kn.
- Svjetlo: nikada vam neće trebati blic. Trebati će vam neka vrsta specijaliziranog osvjetljenja. Ako snimate pojedinačne male proizvode, treba vam svijetla kutija (light box) kao ova. Možda vam treba i podnožje koji se okreće. Za sve stvari veće od tegle meda, trebate složiti studio. Za početak je jedini uvjet da sva svjetla budu iste boje, po mogućnosti oko 4000K. Nezahvalno je kupovati svjetla preko AliExpressa jer često ne piše boja svjetla, ali treba tražiti “daylight white” ili samo “white” kao ovo. U svakom slučaju za početak je dovoljno da budu sva iste boje i minimalno 20W snage. Cijena do oko 500 kn za nekoliko svjetala. Uvijek kada koristite studijska svjetla, zaštitite prozore od dnevnog svjetla i svjetla s ulice.
#2 Vještine
Opet, bolje da rade profesionalci. Ali evo par linkova:
- Kompozicija slike. Pogledajte jedno 4-5 videa na tu temu i vježbajte.
- Postavke kamere. Pogledajte jedno 3-4 videa na tu temu, onda odvrnite kameru na P mode i nađite white balance te ga podesite ručno na boju svjetla od rasvjete.
- Pokušajte uvijek držati istu kompoziciju, osvjetljenje i postavke snimanja kod svih videa.
- Obrada videa. Ovo je često vremenski najzahtjevniji dio, i do 10x dulje od samog snimanja. Dakle, što manje obrade videa to bolje – zbog toga su popularni YouTube žanrovi koji idu uživo ili su “spontani” i snimljeni u jednom koraku. Ipak, pošto ćete kad-tad trebati nešto obrađivati u videu, pogledajte što više ovakvih tutoriala.
- Scenarij – osim kod baš spontanih videa koji su obično smećaste kvalitete, sve ostalo zahtjeva scenarij.